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Air transportation safety investigation A12C0053

The TSB has completed this investigation. The report was published on 15 August 2013.

Table of contents

Mid-air collision

Piper PA-28R-200 Arrow, C-GLAJ
and
Lake LA-4-200 Buccaneer, C-GFCH
St. Brieux, Saskatchewan, 8 nm W

View final report

The occurrence

The privately-registered Piper PA-28R-200 Arrow (registration C-GLAJ, serial number 28R-7435312) was approaching St. Brieux, Saskatchewan, on a flight from Nanton, Alberta, with the pilot and 2 passengers on board. A privately-registered Lake LA-4-200 Buccaneer amphibian (registration C-GFCH, serial number 786) was en route from Regina to La Ronge, Saskatchewan, with the pilot and 1 passenger on board. At approximately 0841 Central Standard Time, the 2 aircraft collided about 8 nautical miles (nm) west of St. Brieux and fell to the ground at 2 main sites about 0.5 nm apart. Both aircraft, which were being operated in accordance with visual flight rules, were destroyed and there were no survivors. There was no post-crash fire and the emergency locator transmitters did not activate.

Media materials

News release

2013-08-15

Fatal 2012 mid-air collision over St. Brieux, Saskatchewan illustrates weakness of the see-and-avoid principle for VFR flight
Read the news release


Investigation information

Map showing the location of the occurrence




Investigator-in-charge

Photo of Ross Peden

Ross Peden has 35 years of civil aviation experience. He joined the TSB in September 2001 as a Flight Operations investigator in the TSB central region office in Winnipeg Manitoba. Prior to joining the TSB, he worked as an airline pilot for different Canadian and foreign carriers, which included a 4 year stint in Sudan Africa and 3 years in Paris France. During that time, he flew different aircraft types, starting on small bush aircraft and eventually finishing commercial career on large jet aircraft. In 1996 he joined Transport Canada, as an Instrument procedures specialist, followed by a period with what was then called system safety.

Since joining the TSB, Mr. Peden has participated in several TSB investigations, including the 2005 Air France accident at Pearson Airport in Toronto.


Photos

Wreckage from aircraft Lake LA-4 in a marsh Wreckage from aircraft Lake LA-4, seen from further away Wreckage from the Piper Arrow aircraft, in a marsh A closer view of the wreckage from the Piper Arrow aircraft Debris field in a marsh The Piper Arrow aircraft before the occurrence. Source: Michael MacKinnon; reprinted with permission.

  Voir des images en haute résolution sur la page Flickr du BST.


Catégorie de l’enquête

Cette enquête est une enquête de catégorie 3. Dans le cadre de ces enquêtes, on analyse un petit nombre de problèmes de sécurité. Parfois, ces enquêtes donnent lieu à des recommandations. Les enquêtes de catégorie 3 se concluent généralement en 450 jours. Pour de plus amples renseignements, consultez la Politique de classification des événements.

Processus d'enquête du BST

Une enquête du BST se déroule en 3 étapes :

  1. L'étape du travail sur le terrain : une équipe d'enquêteurs examine le lieu de l'événement et l'épave, interviewe les témoins et recueille toute l'information pertinente.
  2. L'étape d'examen et d'analyse : le BST examine toute la documentation liée au dossier, effectue des tests en laboratoire sur des composantes de l'épave, établit la chronologie des événements et identifie toute lacune en matière de sécurité. Lorsque le BST soupçonne ou constate des lacunes en matière de sécurité, il en informe sans tarder les organismes concernés sans attendre la parution du rapport final.
  3. L'étape de production du rapport : une version confidentielle du rapport est approuvée par le Bureau et envoyée aux personnes et organismes qui sont directement touchés par le rapport. Ceux-ci ont l'occasion de contester ou de corriger l'information qu'ils jugent erronée. Le Bureau tient compte de toutes les observations fournies avant d'approuver la version définitive du rapport, qui est ensuite publiée.

Vous trouverez de plus amples détails à la page sur le Déroulement des enquêtes.

Le BST est un organisme indépendant qui mène des enquêtes sur des événements de transport aérien, ferroviaire, maritime et pipelinier. Son seul but est de promouvoir la sécurité des transports. Le Bureau n'est pas habilité à attribuer ni à déterminer les responsabilités civiles ou pénales.